Zwracam się z uprzejmą prośbą o rozważenie wprowadzenia zmian w obecnej organizacji pracy Przychodni Specjalistycznych w naszym Szpitalu. Obecny system, oparty w dużej mierze na swobodnej organizacji kolejki przed gabinetem, często prowadzi do nieporozumień, spowolnienia przyjęć oraz trudności w zachowaniu dyscypliny czasu pracy lekarza i personelu pomocniczego. W związku z tym, proponuję wdrożenie następującego rozwiązania, które ma na celu uporządkowanie ruchu pacjentów, poprawę komfortu oczekiwania oraz, co najważniejsze, zwiększenie liczby efektywnie przyjętych pacjentów w ciągu dnia: System Biletowy (Numerkowy) w Rejestracji: Pacjent po zarejestrowaniu się i potwierdzeniu wizyty, otrzymuje w rejestracji bilet/numer wejścia do gabinetu lekarskiego. Numery wydawane są zgodnie z kolejnością zapisu. Zarządzanie Kolejką przez Personel Pielęgniarski: Pielęgniarka pracująca w danej Przychodni/Poradni zostaje wyznaczona do pełnienia funkcji koordynującej ruch pacjentów przed gabinetem. Pielęgniarka ta wywołuje kolejnych pacjentów po numerze z biletów. Zasada Oczekiwania i Kolejności: Pacjent, którego numer został wywołany, a który jest nieobecny w poczekalni, przechodzi automatycznie na koniec kolejki (po numerze ostatniego oczekującego). Ma to na celu zdyscyplinowanie pacjentów i natychmiastowe przyjęcie kolejnej osoby, eliminując marnowanie czasu i "pustki" między pacjentami, a także kłótni między pacjentami. Pacjent, który powróci, zostanie przyjęty w kolejności po zakończeniu przyjęcia wszystkich pacjentów, którzy byli obecni. Wprowadzenie tej zmiany pozwoli na: Maksymalne wykorzystanie czasu pracy lekarza i uniknięcie przerw wynikających z nieobecności pacjenta. Wzrost satysfakcji pacjentów poprzez jasne zasady i zmniejszenie chaosu w poczekalniach. Zwiększenie liczby przyjęć dzięki płynniejszemu przepływowi pacjentów. Jestem przekonany, że jest to zmiana, którą można wdrożyć przy minimalnych nakładach organizacyjnych, wykorzystując istniejący personel pielęgniarski, a która przyniesie wymierne korzyści dla Szpitala i pacjentów. Dodatkowy Postulat: Audyt i Nadzór nad Realnym Czasem Pracy Lekarzy Wnoszę o wprowadzenie regularnego monitorowania i audytu faktycznego czasu rozpoczęcia oraz zakończenia pracy przez lekarzy przyjmujących w Poradniach/Przychodniach. Zgodnie z informacjami od pacjentów oraz obserwacjami personelu, zdarzają się przypadki, w których lekarze, mający wyznaczony czas pracy (np. 8:00?13:00), rozpoczynają przyjęcia ze znacznym opóźnieniem (np. o 9:00) i kończą pracę wcześniej (np. o 12:30) zaraz po przyjęciu ostatniego pacjenta z listy, nie wykorzystując pełnego, zakontraktowanego czasu pracy. Wprowadzenie rzetelnej kontroli (np. za pomocą ewidencji czasu pracy, weryfikacji przez Koordynatora lub Pielęgniarkę Oddziałową) pozwoli na: Pełne wykorzystanie zakontraktowanego czasu pracy: Zapewni to pacjentom dostęp do lekarza przez cały wyznaczony czas. Zwiększenie potencjału przyjęć: Pełna 5-godzinna (lub inna) zmiana pracy pozwala na przyjęcie większej liczby pacjentów w ramach ustalonych norm. Lepsze zarządzanie listami oczekujących: Jeśli lekarz kończy pracę wcześniej, potencjał przyjęcia dodatkowych pacjentów z tzw. "rezerwy" lub nagłych przypadków zostaje zmarnowany. Uważam, że wprowadzenie jasnych zasad ewidencji i nadzoru nad punktualnym rozpoczynaniem i kończeniem pracy jest niezbędne do poprawy dyscypliny pracy i maksymalizacji dostępności usług medycznych dla naszych pacjentów.